Mis on Glükeemiline Koormus?

Tervislikuks toitumiseks ei pea vältima süsivesikuid, need peavad lihtsalt olema “head süsivesikud”. Head süsivesikud on madala glükeemilise koormusega ehk siis imenduvad aeglaselt ning hoiavad sinu veresuhkru seetõttu stabiilsena ja balansis. See tähendab, et suure tõenäosusega ei vaeva sind energia kõikumine ja langused, mille taastamiseks tunned vajadust süüa “midagi head” või magusat.

Lihtne võti selle saavutamiseks on valgete toodete vältimine nagu sai, riis, suhkur, enamik kooke ja maiustusi ning isegi kartul. Selle asemel soovitame süüa rohkelt rohelist juurvilja, täisteravilja ja pähkleid-seemneid.

Glükeemiline koormus (GK) on kindel number, mis ütleb, kuidas mingi toit sinu veresuhkrut mõjutab. Kui soovid oma veresuhkru taset hoida stabiilsena, siis vajad just GK jälgimist.

Glükeemiline indeks (GI) on samuti oluline näitaja, kuid see näitab vaid süsivesikute kvaliteeti toidus. Nüüd üks huvitav näide. Võtame vaatluse alla meloni, mille GI on 72, mis on väga kõrge, kuid GL on ainult 4, mis on väga madal. Niisiis on melon ohutu süüa – see peaaegu et ei mõjutagi sinu veresuhkrut.

Hea on teada, et kui sa sööd midagi, siis GL tase 20 või alla selle mõjutab sinu veresuhkrut vähe. Näiteks kui sööd 3 korda päevas ja selle GL tase on 20 ning sinna juurde kahel korral snäkke tasemega 10, on sinu päevane GL kokku 80. Professor Jenny Brand-Miller Sydney Ülikoolist ütleb, et selline madal päevane glükeemiline koormus aitab sul veresuhkru taseme saada kontrolli alla.

Niisiis ei ole GK iseenesest halb asi ning sa võid süüa süsivesikuid, nagu enamik toitumisalaseid eksperte soovitab, kuid et hoida GK madalal, peaksid valima süsivesikute vahel (näiteks otsustama madala GI toitude kasuks, mis hoiavad sinu GK taseme toidukorra kohta madalal).

GK mõõtmiseks lihtsalt liida kokku erinevate toitude GK näitajad. Näiteks üks tüüpiline hommikusöök võib välja näha midagi sellist:

Mittesoovitatav süsivesikuterikas hommikusöök Maht GK Soovitavtatav süsivesikuterikas hommikusöök Maht GK
Banaan 120g 12g Pool riivitud õuna 50g 3g
Röstitud saiaviil 30g 10g Klaas piima 100g 1g
Kokku 43g 9g

 

Niisiis, et hoida veresuhkur stabiilsena ja vähendada energialangust, tühja kõhu tunnet, kaalu juurdevõtmist ja päraslõunast uimasust, hakka jälgima toidu GK-d ja muuda oma elukvaliteeti praktiliselt kohe!