Suhkrud – Miks toiduinfo silt ei sisalda kogu tõde

Alustame glükoosist - kõige lihtsamast suhkrust. See on kaugelt kõige olulisem suhkur, olles elu kütuseks ja taimede põhiliseks ehitusvundamendiks. Selle keemiline ühend on C6H12O6. Kõik elavad vormid kasutavad glükoosi energia transportimiseks üle kogu organismi. See lahustub veres (siit sõna “veresuhkur”) ja kannab energiat sinna, kus seda on vaja, põhiliselt ajju ja lihastesse. Kui organism ei suuda selle mahtu ära kasutada, konverteeritakse glükoos rasvaks ehk tuleviku varuks meie kehas ning kui organism ei kasuta rasva varusid, siis rasva tase organismis säilib. Taimed on targad olendid, mis panevad glükoosi molekulid kokku selliselt, et moodustada tärklist ja süsivesikuid enda strukturaalseks ülesehituseks. Kui meie sööme süsivesikuid, siis muunduvad selles olevad tärklisemolekulid glükoosivormideks, mis sisenevad vereringesse. Sellist tärkliste molekulaarse lagundumise määra nimetatakse glükeemiliseks indeksiks. Kõrge glükeemiline indeks - kiire lagundumine, madal glükeemiline indeks - aeglane lagundumine. Glycaemia on lihtsalt meditsiiniline termin, mis määrab glükoosi veres.

Räägime nüüd lähemalt sukrutest veres. Suhkrud on lihtsad süsivesiku, kuid glükoosil on olemas temast erinev teisik - fruktoos - mis on samuti taimedes leiduv ehitusmaterjal. Fruktoosil on sama keemiline ülesehitus kui glükoosil, kuid aatomid selles asetsevad erinevalt. Fruktoos ei lagundu glükoosiks; niisiis on fruktoosil väga madal GI. Põhimõtteliselt peaks selle GI olema null, kuid praegune GI skaala ei ole piisavalt täpne, et seda õigesti kirjeldada.

Glükoos ja fruktoos on taimede loomulik koostisosa. Greibimahl on peaaegu tervenisti glükoos, samas kui agaavi siirup on peaaegu täielikult fruktoos. Mesi on segu fruktoosist ja glükoosist. Lauasuhkur (sukroos) on aga veidi keerulisem ühend. Sukroosi molekul koosneb ühest fruktoosi ja ühest glükoosi ühendmolekulist. Kui me sööme lauasuhkrut, laguneb see meie maos väga kiiresti glükoosi ja fruktoosi osakesteks ja vaid glükoosimolekuli osa jõuab meie vereringesse. Nii et sukroosi glükeemiline mõju on vaid pool glükoosiga võrreldes. Kõrgemad suhkruvormid koosnevad pikematest molekulistruktuuridest ja moodustuvad lõpuks tärklise.

Tärklis ei ole oma olemuselt erinev suhkrutest: keemiliselt kutsutakse tärklist polüsahhariidideks, mis põhimõtteliselt tähendab erinevate suhkrute kooslust. Kui me sööme tärklist, siis tärklis laguneb samuti lihtsateks suhkruteks ja sellest vabanev glükoos imendub sarnaselt vereringesse täpselt samamoodi, nagu oleks söönud lihtsalt suhkrut. Kõige asjakohasem näide siinjuures oleksid hommikusöögihelbed, mis on küll suhkrute poolest madalad, kuid tõstavad suhkru glükoosi taset kiiremini, kui miski muu, kaasa arvatud suhkur! Kui sa puistad hommikusöögihelbetele suhkrut, siis sa tegelikult VÄHENDAD glükoositaset, mis selle tulemusena jõuab sinu vereringesse.

Toiduinfo sildid on olulised. Need annavad sulle infot, kui palju süsivesikuid toit sisaldab. Enamik tänapäeva toiduinfo silte tähistab ära “millest suhkruid”, andes ülevaate lihtsate suhkrute tasemest toidus. Minu isiklik arvamus on, et see on täiesti kasutu info tarbijale ja seda ei peaks sildil isegi olema. See ei võta arvesse fakti, et mõned tärklised võivad tõsta glükoosi taset veres oluliselt rohkem, kui suhkrud ise. Selle asemel peaks toiduinfo sildil olema hoopis glükeemilise koormuse (GK) tase. See ütleb sulle, kui kiiresti imendub toit sinu vereringesse veresuhkruna. GK on “glükoosi ekvivalent”, mida sa sööd. 50g Lizi’s granoola GK on 5,5, mis tähendab, et sinu veresuhkru tase tõuseb just nagu sa oleksid söönud 5,5g glükoosi. Võrdle Cornflakes’t - 50g GK tase on 31, mis tähendab, et sinu veresuhkru tase tõuseb just nagu sa oleksid söönud 31g glükoosi. See on suur erinevus. Kuid kui sa vaatad ainult märget “millest suhkruid”, siis jääb mulje, nagu oleks see veresuhkru tõstjana väiksema mõjuga, kuna “millest suhkruid” näitab umbes pool sellest tasemest, mis on granoolas. Sellest saab teha järelduse, et toiduinfo sildid võivad olla vajalikud mingis tähenduses, kuid mõnes muus tähenduses on nad kasutud. Meie usume, et GK (pakendil märgitud kui GL - inglise keeles Glycaemic Load) on võtmetähendusega info ja seni oleme me näinud, et ainult Lizi’s granoola annab sulle täpse GK määra.